Lucien Siffrid
Pán povedal: "Cudnosť je pozemský pojem pre Čistotu, ktorá je Božská." A pretože božskou čistotou je Irmingard, vyúsťuje tiež cesta, ktorá vedie k cudnosti, v Irmingard! Ona je dokonalou jednotou v Ňom, v Pánovi!
Pán povedal: "Cudnosť je pozemský pojem pre Čistotu, ktorá je Božská." A pretože božskou čistotou je Irmingard, vyúsťuje tiež cesta, ktorá vedie k cudnosti, v Irmingard! Ona je dokonalou jednotou v Ňom, v Pánovi!
Ako sa teda v dennom živote môžeme uberať
touto cestou?
Venujme predsa plne všetky svoje myšlienky
Pánovi tak, aby sa stali vďakou, ďakovaním Bohu.
A v tom nás ihneď napadne otázka, ktorá je
pre náš ďalší vzostup, pokiaľ zostane nezodpovedaná, veľkou prekážkou a
ochromuje naše duchovné hľadanie:
"Ale ako môžem všetky svoje myšlienky
venovať len Pánovi, keď musím pri dnešnom tvrdom boji v zamestnaní sústrediť všetky
svoje myšlienky na to, aby som sa so svojou rodinou uživil. Musím sa
úplne oddávať práci, a preto nemôžem venovať svoje myšlienky ani Pánovi, ani
Márii, ani Irmingard. Svätuškárskym pokrytectvom sa nič nevykoná ani pre mňa,
ani pre ostatných. A pre mňa, ako pre veriaceho vo svätý Grál, je taká,
pretvárka tým prvým, proti čomu mám vystupovať!"
Avšak práve táto myšlienka ja úplne
negatívna, je viazaná na rozum.
A taká myšlienka nikdy nepripustí, aby
vznikol a uplatnil sa cit, ktorý človeku prepožičiava prejav radosti z toho, že pracovať môže, ba že vôbec pracovať smie. A iba tento cit je podmienkou pre vznik správnej, teda Bohom chcenej, cudnej myšlienky!
Uvažujme raz o svojom počínaní:
Skoro ráno sa chystáme do práce. Vznešená
sila, ktorú nám poskytne Pánom darovaná ranná modlitba, ani radostný cit
vďačnosti tryskajúci pri raňajkách z vedomia, že je "pre nás vždy
pripravený pokrm", v nás nenachádzajú žiadneho ďalšieho pôsobenia, nemôžu
sa v potrebnom zmysle prejaviť, pretože sme boli citovo otvorení iba počas
modlitby a po nej sme v sebe ihneď prenechali miesto vyššie uvedeným negatívnym
myšlienkam.
Sila v nás môže pôsobiť ďalej len vtedy,
keď sa jej otvoríme trvalo. Ale negatívna myšlienka, že predsa nemôžeme myslieť
na Pána stále, jej túto prirodzenú cestu uzavrie.
Jedinú pomoc môže potom priniesť nový čin
nášho slobodného chcenia. Každý krok, ktorým sa blížime k pracovisku, budeme
sprevádzať radostnou myšlienkou. Potom sa každý krok stane duchovným pokrokom,
pretože touto radosťou preniká cit. Naplnení vďačnosťou sa tým otvoríme
Stvoriteľovi a jeho sile. Cítime sa ako jeho tvorovia, ktorí smú žiť v jeho
nádhernom diele, ktorí smú spolupôsobiť pri záchrane veľkolepého stvorenia.
Zmysel a účel života i služby sa nám stávajú zrejmými.
Týmto čistým
vyciťovaním vedomého bytia sa stávame pravými služobníkmi Svetla, bez ohľadu na
to, kam sme boli postavení, aby sme pôsobili. Avšak len keď je toto cítenie bdelé. To je
prvým krokom k cudnosti.
Umelec, ktorý čerpá z nadania od Boha a
podáva výkon len k Jeho pocte, k radosti, k povzneseniu duší, ktoré túžia po
Svetle a Pravde, taký umelec je cudný.
Nie je však cudný, keď si nadšené prúdy
vďaky otvorených duší ponecháva čo i len na okamih pre seba, aby sa oddal
pôžitku úspechu a slávy. Tým znemožní návrat prúdov vrúcnej vďaky k prazdroju,
prúdov, ktoré by sa boli v spätnom účinku rozliali novou zmnohonásobenou
silou na umelca aj do otvorených duší.
Robotník, ktorý svoju ťažkú prácu koná
radostne, je pre svojich kamarátov v zamestnaní zdrojom dôvery, porozumenia,
radosti zo života a spokojnosti - je v pravom slova zmysle robotníkom na vinici
Pána, je cudný.
Nie je však cudný, ak sa neustále horlivo
snaží slovne zdôrazňovať svoju radosť zo života a spokojnosť. Musí o tom totiž
hovoriť, pretože nežije citovo. Jeho
rozum by chcel presvedčiť okolie, že je taký, ako sám hovorí.
Cudný je obchodník, ktorému zákazníci
dôverujú, pretože sleduje primeraný zisk a snaží sa byť vzorom pri rozdeľovaní a predaji
statkov zverených mu Pánom. Avšak nie je cudný, ak sa rád pridáva k dobre
známemu heslu, ktoré zdôrazňuje ohromné daňové zaťaženie a veľké zdražovanie,
aby ako šikovný obchodník nezabudol pri takej príležitosti pridať k predmetu
svojho podnikania aj niečo pre seba.
Taktiež svedomitý účtovník, na povinnosti
dbajúci úradník, ktorý kvôli veci, ktorej slúži, nerobí pri výkone svojho
zamestnania žiadne ústupky, pretože si vysoko cení vyváženosť svedomia, je
cudný. Jeho vnútro napĺňa radostný cit vďačnosti, ktorý v ňom vyvoláva
skutočnosť, že smie ticho a nenápadne pôsobiť.
Vyššie uvedené postrehy sú len malým
zlomkom toho, čo v sebe zahŕňa pojem cudnosti. Ak sa má Zem stať odleskom raja,
musia sa v cudnosti živo zachvievať všetky oblasti ľudskej činnosti a ľudského pôsobenia, či už
sa jedná o sexuálne otázky alebo rodinný život, o výchovu detí, o spoločenský
život, o vzťahy k blížnym, o umenie aj o vedu, alebo o praktickú prácu, o
politiku, ba aj o vzťahy národov medzi sebou.
Tak ja dané každému ľudskému duchu, nech
už pôsobí na ktoromkoľvek mieste, aby kráčal cestou cudnosti. Tou je úsilie o
poznávanie Boha. Z činnosti rozumu (Verstand) zameranej na zárobok (Ver-dienen) sa stane precítená služba (Dienen).
Aj hodiny uvoľnenia musia byť naplnené
cudnosťou. Stanú sa hodinami pravého uctievania Boha, ak bilancia dňa vykáže
početné prípady, keď sme sa mohli tešiť z radosti, ktorú sme druhým spôsobili a
smeli za to vysielať vďaku ku zdroju všetkej blaženosti.
Táto povinnosť poskytovať ďalej, ktorá
vyplýva zo zákonov stvorenia, je pre nás tou najdôležitejšou, pretože v nej
spočíva nepredstaviteľná zodpovednosť, ktorá nás, nositeľov kríža, postihne v
naplňovaní zákona pohybu.
Tak máme cestou cudnosti dozrievať a spieť
v ústrety božskej Čistote Irmingard. Udržiavaním cudnosti v našom myšlienkovom svete -
udržiavaním čistoty myslenia - preciťujeme potom následne pravú, prísnu a
spravodlivú Lásku Márie! A až v nej môžeme,
ďalej sa usilujúc - sami uvoľnení a odpútaní od našej viazanosti - žiť slobodne
vo Vôli Božej, v Imanuelovi, našom Pánovi!
Avšak cesta k nemu vedie iba cez
Čistotu - v Láske - ku Vôli:
Irmingard - Mária - Imanuel!
Dakujem
OdpovedaťOdstrániť